Historie tratě
ÚSEK BŘECLAV - KÚTY
Úsek byl zaveden do provozu v roce 1900. Provozovatelem byla Severní dráha císaře Ferdinanda. Úsek byl napojen v Břeclavi na severním zhlaví stanice. Navazovala na ni trať Uherských státních drah z Trnavy.
Později se stala hlavní spojnicí mezi Prahou a Bratislavou. V roce 1929 byla trať zdvoukolejněna a v roce 1967 elektrifikována. Od roku 2005 je součástí 1. tranzitního koridoru.
ÚSEK BŘECLAV - BRNO
Jedná se o nejstarší parostrojní železniční úsek v České republice. Úsek Brno - Rajhrad byl zprovozněn v roce 1838. Pravidelný provoz byl zahájen 7. července 1839. Úsek byl zdvoukolejněn v roce 1936 pro provoz motorových jednotek Slovenská strela. Úsek byl elektrifikován v roce 1967. Na úseku mezi Hrušovany u Brna a Podivínem dosáhla jednotka 680 Pendolino v roce 2004 rychlosti 237 km/h což byl nový český rekord.
ÚSEK BRNO - HAVLÍČKŮV BROD
Roku 1885 byla zprovozněna lokálka z Brna do Tišnova. V roce 1898 byla zprovozněna dráha z Německého Brodu do Žďáru, roku 1905 byla prodloužena až do Tišnova (dnešní trať 251). V roce 1953 byla uvedena do provozu nová trať ze Žďáru do Tišnova přes Křižanov, na tento úsek byla napojena trať z Velkého Meziříčí. Zdvoukolejněna v roce 1958, v roce 1966 elektrifikována. Trať převzala značnou část nákladní i osobní dopravy. Do 90. let zde jezdily i vlaky kategorie EC. Nyní jsou vedeny přes Českou Třebovou.